bez rozpaků na Paní S. v rozpacích

Paní S. v rozpacích je volné pokračování hry Johna Patricka Podivná paní S. Obě tyto hry uvádí Divadlo na Fidlovačce v režii Tomáše Töpfera. V hlavní roli září Eliška Balzerová, coby Ethel Savageová


-šarmantní vdova v nejlepších letech, která kromě milionů „zdědila“ po svém milovaném muži tři dospělé děti: nevlastní a navíc značně ješitné a lakomé, které by se chtěli dědictví po svém otci za každou cenu zmocnit. A musí si pospíšit, protože Ethel má k penězům takový, řekněme, zvláštní vztah-takže utrácí kde se dá. Po smrti svého manžela se totiž rozhodla dělat pošetilé věci, které si celý život nemohla dopřát. Mimo jiné se také rozhodla splňovat přání lidem, které má ráda. Například když jednomu drožkáři pošel kůň, který ho živil a pro kterého velice truchlil, nechala mu postavit na náměstí bronzový pomník, apod. Její nevlastní děti tedy chtějí na základě bláznivého chování své matky docílit, aby byla zbavena svéprávnosti a zavřena do blázince. Jediná věc, na kterou nemohou přijít je místo, kam peníze ukryla…. Strčí ji tedy zatím do soukromého luxusního sanatoria (syn je senátor, druhý je soudce a nemohou si dovolit, aby se o nich říkalo, že strčili matku do nějaké díry)

No, a o tom jak si vede paní Savegeová v tom sanatoriu, kde jsou občas lidé mnohem více normální, než ti ´normální´ lidé venku, je první díl- Podivná paní S. Hra končí tím, že paní Savageová je prohlášena za svéprávnou a ze sanatoria odchází… já bych spíše chtěla psát o dílu druhém- Paní S. v rozpacích, protože ten jsem viděla včera, tak ho mám ještě v živé paměti.

Hned na začátku se vracíme do stejného prostředí, ovšem o několik roků později – v době, kdy soukromé sanatorium prožívá finanční krizi. Není divu, že nečekaný příchod Ethel Savageové vítá doktor Emmett (L.Trojan) jako spásu- je o ní známo, že svoje peníze rozhazuje kde může. Ethel však, jak se záhy ukáže, teď zrovna žádné peníze nemá, protože její nevlastní děti napadly předchozí rozhodnutí soudu (nevim jestli mám tu správnou právnickou terminologii, tak ne že se budou právníci šklebit, jasný, Medvěde?:-), rozhodly se ji nechat prohlásit za nesvéprávnou a soud dočasně obestavil paní Savageové konto, než se kauza vyřeší. Ethel se proto uchýlí do sanatoria, kde to měla ráda, kde čeká, že najde své staré přátele. A skutečně tam všichni jsou:

…paní Paddyová (M. Spurná), která skoro vůbec nemluví, protože ji jednou manžel řekl, aby držela hubu a ona od té doby mlčí a když už promluví, tak pouze vypočítává co všechno nenávidí….

…přerostlé dítě Fairy May (M. Issová), holčička, co píše několik ´románů´ na lechtivé téma denně, všechny začínají: „Serval jí šaty z těla“ a Fairy řeší, jestli se sprznit píše se s, nebo se z… krom toho pěstuje na zahradě banány a hrozně se diví, že hnijou…

…Hannibal (V. Svoboda), který si myslí, že je úspěšný houslový virtuóz, ale ve skutečnosti na housle hrát vůbec neumí…což mu ovšem nikdy nikdo neřekne a vždycky, když začne hrát, tak si utírají všechny přítomné ženy kapesníčky slzy dojetí z očí…

… ani Florance (P. Vojáčková) nikdo neřekne, že její syn John Tommas s nimi v sanatoriu není, protože jí byl soudem odebrán a tak všichni, stejně jako ona, předstírají, že Johna Tommase vidí, mluví s ním, přečítají mu poučnou literaturu o ptáčcích a včeličkách,…..

Problém je v tom, že paní Savageovou po těch letech nikdo z jejích přátel nepozná…paní Paddyová jí dokonce řekne, že nenávidí cizince…Ethel to sice ze začátku mrzí, čekala vřelejší uvítání, ale v sanatoriu zůstane a její staří přátelé se s ní opět postupně spřátelí. Sanatorium je však stále ve finanční krizi a bude se muset za pár dnů zavřít.

V tu ránu se tam- coby deus ex machina- zjeví párek mladých lidí (v podání I. Pazderkové a D. Ratajského), prchajících před zákonem. A paní Savageová dostane geniální nápad, že by ji mohli jako unést, žádat o výkupné a kořist by si mohli rozdělit- ona by svou část dala doktorovi Emmettovi na záchranu sanatoria…ale má takový šílený plán vůbec možnost vyjít?

No, kdybych to měla nějak zhodnotit, tak bych napsala, že takováto osvědčená klasika snad ani nemá šanci zklamat. Krom toho herecké obsazení bylo dobré… s několika výjimkami. Například výkon paní Pazderkové místy velmi pokulhával- coby drsná holka se moc neosvědčila, nějak nedokázala chytit tu správnou polohu a dost přehrávala. Spravila si ovšem reputaci u těch něžnějších scének, které vystihla velmi věrohodně… ale úplně nejzoufalejší byla postava sestřičky Kristýnky, v podání Zuzany Vejvodové. Tato role byla napsána za jediným účelem- dělat srandu- takže divák vůbec neví co si o takovéto postavě má myslet…krom toho je Vejvodová vysloveně trapná. (Ačkoliv- ti lidé přede mnou se těm jejím ´vtipům´ smáli… tak na mne nedejte, já jsem starý morous.)

Comments are closed.