den v anglické školce

Předtím, než v sobotu odjedu na prázdniny a celý uplynulý školní rok hodím za hlavu (jak dloho to ještě bude trvat, to období, kdy člověk rozděluje čas na školní rok a prázdniny?) chtěla bych blognout ještě pár vzpomínek, které bych nerada, aby se zmizely v propadlišti dějin.

Mamka vyhrála poukázku na jeden den pobytu v anglické soukromé školce. Vzhledem k tomu, že berou děti až od dvou let, odpadlo mi dilema které z dětí jazykově obohatím a do školky se chystal Vojta. Těšil se tak, že mě budil už o půlnoci, že je ráno a že má koukat vstávat a odvést ho do školky:)Když se konečně rozbřesklo, tak jsme se dopravili přes půl Prahy do té oné školky a hned u vchodu jsme potkali pár odcházejících rodičů, za nimiž jejich ratolesti volali s pláčem- maminkóó, počtéééj. Tak tohle já asi nikdy nezažiju. Vojtěch, ten se po mně ani neohlídl, takže z mých dvou ratolestí ječelo a věšelo se na plot jak greenpeaceák to, které odcházelo se mnou.

Když jsem si ho odpoledne přijela vyzvednout, tak Vojtíšek nebyl celý nadšený, že svou milou matku opět vidí. Naopak, přišla jsem moc brzy. Ještě stále tam byly nějaké děti a učitelky. Vojta jinak nedal, než že počkáme až všechny děti odejdou a pak teprve budeme moct jít domů, takže jsem v té školce strávila celkem asi dvě hodiny, měla jsem šanci se tam pořádně porozhlédnout a svůj dojem bych shrnula takto: ano, krásná veliká školka v nádherném prostředí Michelského lesa, milé a sympatické učitelky, ale upřímně, nastálo bych tam své dítě  nedala ani kdyby se mi chtělo do jeho předškolního vzdělávání vrazit něco jako 15 tisíc Kč za měsíc a ani kdyby to nebylo tak daleko.

Nějak se mi totiž nezdá celý ten koncept anglických školek.  Nepopírám jejich význam pro děti cizinců, či bilingvních dětí, které mají anglický jazyk jako mateřštinu, ale nějak mi přijde ujeté dávat do anglické školky české dítě českých rodičů, aby tam chytalo angličtinu v době, kdy ještě neumí ani pořádně česky. A to z těch dětí, co jsem tam viděla, umělo jen těch pár nejstarších. Když to uvedu na příkladu, jedna učitelka je Češka, děti vyrábí žábu, slyším učitelku jak říká- to je ale hezká frog a dělá jump jump. Z tohoto paskvilu se mi teda trochu zježily všechny chlupy, navíc to podle mého odporuje zásadě u výchovy bilingvních dětí jazyky nemíchat dohromady, takže to těm dětem musí v hlavě udělat pořádný guláš. Druhá učitelka je Britka. Vojta něco načmáral (všechny jeho obrázky zatím vypadají úplně stejně, ať už je to člověk, kachna nebo vzducholoď) a ona se ho anglicky ptala co to má znázorňovat. Vojta na ní koukal, nechápal na co se ho ptá a neříkal nic, tak jsem mu dotaz přeložila a Vojta označil svůj výtvor za pavouta. Učitelka zjevně nevěděla co je to pavout, tak jsem jí vysvětlila, že to má být spider a ona se pak radovala, že to je vskutku nádherný spajdr, čemuž Vojta zase nerozumněl. Kdybych tam nestála a nepřekládala, tak by se nedomluvili. Ne že by se něco stalo, učitelka by jen přišla o zjištění, že čmáranice na obrázku má být pavouk, ale že by to pak mělo být pro mé dítě nějakým cenným přínosem, za který je nutno platit zlatem, to tedy také ne.

Když mi bylo 12, byli jsme s rodinou rok v Bavorsku. Chodila jsem tam do šesté třídy, do normální německé školy v řiti, která se shodou okolností jmenovala Prag:-) Když jsem tam přijela, uměla jsem trochu anglicky a něco málo z němčiny, která mi tam ve finále byla dost nanic, protože všichni moji spolužáci stejně mluvili bavorským dialektem. Učitelka také uměla trochu anglicky a tak jsme se tam s pomocí rukou, nohou a špetky anglických slovíček domlouvali na tajemstvích matematiky, zázracích biologie a zradách německé gramatiky. Do dvou měsíců jsem německy mluvila celkem obstojně. Vím, že metoda hodit do vody a plavat funguje…jen mi přijde trochu zbytečné házet do vody dvouleté, či tříleté děti, které se sotva naučili pohybovat na souši.

No a jestli jsem si za ten den odpočinula? Ani ne:-) Většinu dne jsem strávila v metru- k Michelskému lesu je to od nás hodina cesty, pak jsem jela s Valerínou na Vinohrady na kontrolu na zubní ( kde jí kontrolují jeden a právě jen ten jeden zub, který jí ještě nevyrostl a tudíž jsem návštěvu svévolně odložila až na „pozkouškách“) vystála jsem dvouhodinovou frontu, nechala se zjebat, že jsem měla přijít před měsícem a že je to tam špitál a ne holubník … a pak mi paní doktorka řekla úplně těmi stejnými slovy jako minule, s tak identicky stejnou dikcí, že to snad musí mít naučeno zpaměti (což u zubařky, která se specializuje na rozštěpové vady není vyloučeno) že ten onen zoubek Valerína zatím nemá, ale že to nevadí, protože tyto zuby mohou vyrůst později, či vůbec, či křivo, či jiných rozměrů, ale že rentgenové snímky se u malých dětí beztak neprovádějí, takže budeme čekat a za tři měsíce si tam tu větičku mám přijít poslechnout znovu. A tentokrát v termínu, žádný výmluvy. Pak jsem jela hodinu domů, uvařila oběd, vydechla, nadechla a odjela opět do Krče pro Vojtu. Měla jsem na starosti jen jedno dítě a večer jsem byla zcela groggy. Ještě že na tu školku nemáme:-)

6 Comments

  1. mura napsal:

    ***jak dloho to ještě bude trvat, to období, kdy člověk rozděluje čas na školní rok a prázdniny?***

    to nevim, ja to tak jeste porad rozdeluju :-)

  2. Sejra napsal:

    Takže můj pocit, že pro naše dítě je školka, kde s nima dou učitelky vopejkat buřty, hrajou fotbal, furt něco vyráběj a kutěj a sem tam je mimochodem naučej počítat do deseti a pojmenovávat dny v týdnu, aniž by si děti všimly, že je někdo učí, vlastně docela výhra?
    Tos mě potěšila:-)

  3. Sandra napsal:

    Nj, Můro, možná teprve až člověku přestane nejmladší dítě chodit do školy a prázdniny se ho definitivně přestanou týkat…ikdyž, pak zase přijdou vnoučata…
    Sejra, jo, taková školka je výhra:-)

  4. Sejra napsal:

    Mno, a ani to nestojí 15 litrů, ale cca 1000,- měsíčně:-)

  5. nz napsal:

    Sandro, snad protoze cim mensi dite, tim je otevrenejsi uceni se novym vecem a recem, ovsem za predpokladu, ze mu nebude rikano- to je ale krasna frog. Ja jsem byla nadsena, ze v Praze otevreli prvni statni anglickou skolu, ovsem dostalo me zjisteni, ze jedinym v cestine vyucovanym predmetem je cestina, zbytek se vyucuje v anglictine a pritom ‘znalost anglictiny se u deti nepredpoklada’, takze bud budou nuceni k detem hovorit paskvily typu ‘to je krasna frog’, pac jinak nevim, jak anglicky nerozumicim prvnakum vysvetluji, ze za domaci ukol maji namalovat zazitek z leta a prinest kastany na pracovni vychovu. Ale pujdu se tam podivat, pac ac je to desive, do skoly jde Starsi za dva roky.

  6. spoon napsal:

    Bylo by zzajimavy zjistit kolik z tech deti v anglicky skolce je z anglickych ci bilingualnich rodin.A jak se domlouvaj mezi sebou. Jinak naprosto souhlas ze cesky dite ceskej rodicu tohle nema zapotrebi.